Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου 2012

Οδηγίες προς εκπαιδευτικούς για την ενίσχυση της θετικής συμπεριφοράς των μαθητών


Σύντομα δάσκαλοι, δασκάλες, καθηγητές και καθηγήτριες θα υποδεχτείτε τους μαθητές της νέας σχολικής χρονιάς. Για να λειτουργήσει αρμονικά μια ομάδα όπως είναι η σχολική τάξη, χρειάζεται ενίσχυση της θετικής συμπεριφοράς των παιδιών. Πώς θα το πετύχεις αυτό:
 -Διασφάλισε το γεγονός ότι αξιολογείς τη θετική συμπεριφορά με τον ίδιο τρόπο που την αξιολογούν και οι μαθητές
Παραδείγματα
Όταν παρουσιάζεις τους κανόνες λειτουργίας της τάξης, καθόρισε τις θετικές συνέπειες για εκείνους που τηρούν τους κανόνες και τις αρνητικές συνέπειες για εκείνους που δεν τους τηρούν.
Να δίνεις δεύτερη ευκαιρία στους μαθητές που αναγνωρίζουν τα λάθη τους, λέγοντας για παράδειγμα «επειδή αναγνωρίζεις ότι έκανες αντιγραφή της εργασίας από το βιβλίο, σου δίνω μια δεύτερη ευκαιρία να ξανακάνεις την εργασία».
Να δίνεις επιθυμητές από τους μαθητές αμοιβές για την ακαδημαϊκή τους προσπέθεια.
π.χ. μεγαλύτερο διάλειμμα, εξαίρεση από εργασίες για το σπίτι ή μεγαλύτερους βαθμούς.
-Όταν οι μαθητές έρχονται σε επαφή με νέο υλικό ή καινούριες δεξιότητες, δώσε τους περισσότερη ενίσχυση. Παραδείγματα
Σχολίασε κάτι θετικό στην πρώτη προσπάθεια κάθε μαθητή.
Ενίσχυσε τους μαθητές που βοηθούν ο ένας τον άλλο.

- Όταν έχουν καθιερωθεί νέες μορφές συμπεριφοράς, δίνε ενισχύσεις με ακανόνιστο τρόπο, ώστε οι μορφές συμπεριφοράς να αποκτήσουν σταθερότητα.
Παραδε’ιγματα
Να προσφέρεις απρόσμενες αμοιβές για τη θετική συμμετοχή στην τάξη.

- Οι καλοί μαθητές να επιβραβεύονται για τη δουλειά τους, χωρίς όμως να θεωρούν την επιβράβευση δεδομένη.

- Να χρησιμοποιείς ενδείξεις για την καθιέρωση νέων μορφών συμπεριφοράς.
Παραδείγματα
Βάλε στην τάξη αστείες ενδείξεις που να υπενθυμίζουν στους μαθητές τους κανόνες συμπεριφοράς.

- Από την αρχή της χρονιάς να επισημάνεις την προσοχή των μαθητών σε ένα πίνακα στον οποίο θα καταγράφονται τα αντικείμενα που θα πρέπει να έχουν πάντα πριν μπουν στην τάξη.
 - Διασφάλισε το γεγονός ότι όλοι οι μαθητές ακόμη και αυτοί που δημιουργούν προβλήματα, λαμβάνουν κάποιες αμοιβές, προνόμοια κλπ όταν εμφανίζουν επιθυμητή συμπεριφορά
Παραδείγματα
Συμβουλέψου τις σημειώσεις σου ώστε να βεβαιωθείς ότι όλοι οι μαθητές  λαμβάνουν κάποιο είδος ενίσχυσης.
Καθιέρωσε κριτήρια αμοιβών έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν ευκαιρίες να λάβουν κάποιες αμοιβές.

- Καθιέρωσε μια ποικιλία ενισχυτών
Παραδείγματα
Άφησε τους μαθητές να προτείνουν τους δικούς τους ενισχυτές ή να επιλέγουν από μία λίστα ενισχυτών.  
Μίλησε με τους γονείς ή τους άλλους δασκάλους για επιπλέον προτάσεις για ενισχυτές

-
Χρησιμοποίησε την αρχή Premack για τον προσδιορισμό των αποτελεσματικών ενισχυτών
 Παραδείγματα
Παρακολούθησε τους μαθητές στον ελεύθερο χρόνο τους
Παρατήρησε με ποιους μαθητές τους αρέσει να συνεργάζονται
Η δυνατότητα να συνεργαστούν με τους φίλους τους λειτουργεί συχνά ως ένας αποτελεσματικός ενισχυτής.

Από το βιβλίο Θέματα διαχείρισης προβλημάτων σχολικής τάξης, του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου