Πέμπτη, 23 Αυγούστου 2012

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Maria Montessori


Ο δεκάλογος της θεωρίας της Maria Montessori

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέληση του.
2.Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.
3. Επικεντρωθείτε στο να ενισχύσετε και να βοηθήσετε να αναπτυχθούν τα θετικά στοιχεία και οι υπάρχουσες ικανότητες του παιδιού ώστε να μην αφήνουν χώρο για το ”κακό”.
4. Βοηθήστε το να συμμετέχει ενεργά στην προετοιμασία του περιβάλλοντος μάθησης. Αφιερώστε σχολαστική και συνεχή φροντίδα σε αυτό. Βοηθήστε το παιδί να συνάψει εποικοδομητική σχέση με το περιβάλλον του. Δείξτε του το περιβάλλον μέσα στο οποίο κρύβονται τα μέσα που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη του και υποδείξετε του την κατάλληλη χρήση τους.
5. Να είστε πάντα έτοιμοι να ανταποκριθείτε στο κάλεσμα ενός παιδιού που έχει την ανάγκη σας και πάντα να ακούτε και να απαντάτε στο παιδί που σας απευθύνεται.
6. Σεβαστείτε το παιδί που κάνει κάτι λάθος και μπορεί αργότερα να εντοπίσει μόνο του το λάθος και να διορθωθεί, αλλά να διακόψετε άμεσα και ρητά κάθε καταχρηστική χρήση του περιβάλλοντος και κάθε κίνηση που μπορεί να θέτει σε κίνδυνο το παιδί, το περιβάλλον του ή τους άλλους.
7. Σεβαστείτε το παιδί τη στιγμή που ξεκουράζεται ή τη στιγμή που παρακολουθεί άλλους να εργάζονται ή όταν συλλογίζεται τι έχει κάνει ή τι θέλει να κάνει. Μην το κατευθύνετε ούτε να το αναγκάζετε σε άλλες μορφές δραστηριοτήτων.
8. Βοηθήστε το παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση κάποιας δραστηριότητας και δεν μπορεί να βρει τι θέλει να κάνει.
9. Να είστε ακούραστοι στο να επαναλαμβάνετε αυτό που θέλετε στο παιδί που αρνήθηκε λίγο νωρίτερα να σας ακούσει, να βοηθάτε το παιδί να αποκτήσει ό, τι δεν έχει ακόμη κατακτήσει και να ξεπεράσει τις όποιες δυσκολίες του. Κάνετε το δημιουργώντας το μαθησιακό περιβάλλον με φροντίδα, εξοπλισμένοι με αυτοσυγκράτηση και σιωπή, χρησιμοποιώντας ήπια λόγια και γεμάτη αγάπη παρουσία. Κάνετε αισθητή την παρουσία σας στο παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση και αποστασιοποιηθείτε από το παιδί που έχει βρει τις απαντήσεις του.
10. Πάντα να συμπεριφέρεστε στο παιδί χρησιμοποιώντας τους καλύτερους τρόπους σας και να του προσφέρετε τον καλύτερο εαυτό σας .
 
Πηγή
http://www.montessoriprintshop.com
www.montessori.gr
http://www.montessori.edu/
http://www.montessori-ami.org/

Τετάρτη, 22 Αυγούστου 2012

Ένα Γράμμα στο Παιδί μου...


Αγαπημένο μου παιδί...

Την ημέρα που θα προσέξεις ότι γέρασα, κι αυτό φοβάμαι
πως δε θα αργήσει να γίνει, κάνε υπομονή και προσπάθησε
να καταλάβεις...
Μπορεί τα χρόνια μου να πέρασαν...
Μπορεί ρυτίδες να χάραξαν το πρόσωπό μου..

Όμως ούτε η καρδιά μου έχασε την
τρυφερότητά της,ούτε τα μάτια
μου την αγάπη που σε κοιτούσαν....

Από την πρώτη στιγμή ήμουν δίπλα σου... και με ανείπωτη λαχτάρα περίμενα τον ερχομό σου....!!!

Κι όταν το θαύμα έγινε... από την ευτυχία μου άνοιξαν οι ουρανοί
και η χαρά μου ήταν απερίγραπτη!!!

Στα χρόνια που πέρασαν, ήμουν δίπλα σου με την αγάπη που σου άξιζε και την τρυφερότητα που χρειαζόσουν...

Όμως ο χρόνος είναι αδυσώπητος και οι αλλαγές επάνω μας είναι ορατές..
Γι αυτό αν κάποια φορά λερωθώ την ώρα που τρώω..
ή εάν δυσκολεύομαι να ντυθώ... δείξε κατανόηση...

Θυμήσου με πόση υπομονή, ξόδευα ώρες ατέλειωτες να σε βοηθώ...!!
Όταν μιλάμε, εάν επαναλαμβάνω τα ίδια πράγματα, μη με παρεξηγείς..
Άκουσέ με..

Όταν ήσουν μικρό παιδί,έπρεπε να σου λέω πολλές φορές την ίδια ιστορία μέχρι να σε πάρει ο ύπνος..!!

Όταν δε θέλω να κάνω ντους μη θυμώνεις...
θυμήσου τις χιλιάδες δικαιολογίες που έβρισκες προκειμένου να με πείσεις να μη σε λούσω..

Όταν διαπιστώνεις την άγνοια μου πάνω στη νέα τεχνολογία
δώσε μου τον απαραίτητο χρόνο να προσαρμοστώ... και μη με κοιτάς με περιπαιχτικό βλέμμα!!

Όταν συζητάμε και ξεχνάω κάτι, δώσε μου χρόνο να το θυμηθώ...
Και αν δεν μπορώ μην εκνευρίζεσαι...

Το πιο σημαντικό είναι η ίδια η συζήτηση...!!
Σε δίδαξα τόσα πολλά πράγματα: να ντύνεσαι σωστά...Να τρως σωστά..

Να αντιμετωπίζεις τη ζωή με θάρρος...
Όταν δε θέλω να φάω μη με πιέζεις..
ξέρω καλά πότε πρέπει και πότε όχι..!!

Και όταν τα κουρασμένα πόδια μου δε μου επιτρέπουν να περπατώ...
Μη στεναχωριέσαι...φυσικό είναι!!

Εσύ δώσε μου το χέρι σου να κρατηθώ...
το ίδιο έκανα κι εγώ όταν έκανες τα πρώτα σου βήματα...

Το ξέρω η ηλικία μου δε μου επιτρέπει να είμαι τόσο δραστήριος
όσο θα ήθελα.... Ωστόσο τα καταφέρνω να επιβιώνω...

Κάποια μέρα θα καταλάβεις τι εννοώ...
Κάποια μέρα θα καταλάβεις,ότι παρά τα λάθη μου,πάντα ήθελα το καλύτερο για σένα...

Και προσπάθησα με όλες μου τις δυνάμεις να ετοιμάσω το δρόμο σου...!!
Δεν πρέπει να αισθάνεσαι λυπημένο, επειδή είσαι αναγκασμένο να με βλέπεις δίπλα σου... 
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ!!!

Η σοφία μου και η πείρα μου σου είναι απαραίτητη!!
Δώσε μου το χέρι σου... και βοήθησέ με να τελειώσω το δρόμο μου... με ΥΠΟΜΟΝΗ...ΑΓΑΠΗ και ΕΙΡΗΝΗ..!!
κι εγώ θα σου το ξεπληρώσω με ένα χαμόγελο και με την απέραντη αγάπη που έχω μέσα μου για σένα...!!

Σ' ΆΓΑΠΩ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ......

Για όσους από μας έχουμε ακόμη τον χρόνο γι αυτό, είναι οι γονείς μας.... οι άνθρωποι που αξίζουν, την αγάπη, τον χρόνο, τον σεβασμό μας... ας κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για αυτούς, που μας έδωσαν τα πάντα!

Μερικά από τα πιό εμπνευσμένα ρητά που ειπώθηκαν ποτέ...

Μερικά από τα πιό εμπνευσμένα ρητά που ειπώθηκαν ποτέ...

"Ότι είμαστε είναι αποτέλεσμα του τι σκεφτόμαστε"  
"Οι μεγάλοι άνθρωποι μιλούν για ιδέες. Οι μεσαίοι άνθρωποι μιλούν για γεγονότα. Οι μικροί άνθρωποι μιλούν για τους άλλους"
 
"Κανείς δεν είναι πιο υποδουλωμένος από εκείνους που εσφαλμένα πιστεύουν πως είναι ελεύθεροι"
 
"Δε μπορείς να ανακαλύψεις  νέους ωκεανούς αν δεν έχεις το κουράγιο να χάσεις την ακτή από τα μάτια σου"
Πλάτωνας   
 
"Στόχευε για το φεγγάρι... ακόμα κι αν αστοχήσεις, θα βρεθείς κάπου ανάμεσα στ' Αστέρια"
"Η γνώση είναι ανάμνηση"

"Ο δρόμος δεν είναι στον ουρανό. Ο δρόμος είναι στην καρδιά"
 
"Η θρησκεία μου είναι πολύ απλή. Η θρησκεία μου είναι η καλοσύνη"
 
"Όταν ο τύραννος έχει απαλλαχθεί από εξωτερικούς εχθρούς είτε δια της κατάκτησης είτε δια της συνθήκης και δεν υπάρχει κάτι άλλο να φοβηθεί από αυτούς, τότε θα επινοήσει κάποιο πόλεμο η άλλου είδους απειλή, έτσι ώστε οι άνθρωποι να συνεχίσουν να απαιτούν την ύπαρξη κάποιου ηγέτη"
 
"Αυτός που θέλει να αποκτήσει κάτι που δεν είχε ποτέ, θα χρειαστεί να κάνει κάτι καλό που δεν το έχει κάνει ακόμα"
 
"Άδραξε τη μέρα"
 
"Για να έχουν νόημα τα επιμέρους στοιχεία, πρέπει να υπάρχουν ολότητες"
 
"Το όλον είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των μερών του"

"Κάνε σήμερα αυτό που οι άλλοι δε θέλουν, για να μπορείς να κάνεις αύριο αυτό που οι άλλοι δε θα μπορούν"
"Ζήσε τη ζωή σου με τον ίδιο τρόπο που θα ήθελες τα παιδιά σου να ζήσουν τη δική τους"

"Αν περιμένεις τη στιγμή που όλα, απολύτως όλα είναι στρωμένα, δε θα ξεκινήσεις ποτέ"

"Δεν είναι το μέγεθος των πράξεών μας που έχει σημασία, αλλά η ποσότητα της αγάπης που βάζουμε σε αυτές"
Βούδας   
"Μπορείς εύκολα να συγχωρήσεις ένα παιδί που φοβάται το σκοτάδι, η πραγματική τραγωδία είναι όταν οι μεγάλοι φοβούνται το Φως"
"Θα αποτύχεις και στο 100% των προσπαθειών που ποτέ δε θα κάνεις"
"Ξέχνα όλους τους λόγους για τους οποίους κάτι μπορεί να μην πετύχει. Χρειάζεσαι μονάχα έναν καλό λόγο που να συνηγορεί στο ότι θα πετύχει"
"Κάποιοι βλέπουν τα πράγματα όπως είναι και λένε 'Γιατί;' Εγώ βλέπω τα πράγματα όπως ποτέ δεν ήταν και λέω 'Γιατί όχι;' "
"Στο τέλος, αυτό για το οποίο μετανιώνουμε περισσότερο είναι οι προσπάθειες τις οποίες ποτέ δεν κάναμε"
"Για να αποκτήσει κανείς γνώσεις χρειάζεται να διαβάσει, για να αποκτήσει κανείς σοφία χρειάζεται να παρατηρεί"
"Δύναμη χωρίς σοφία είναι καταδικασμένη να αποτύχει"
"Η αξιοπρέπεια δεν έγκειται στο να κατέχει κανείς τιμές αλλά στο να τις αξίζει"
 
"Οι μεγαλύτερες αρετές είναι αυτές οι οποίες έχουν τη μεγαλύτερη χρησιμότητα για τους άλλους ανθρώπους"
"Να περνάς χρόνο με τον εαυτό σου κάθε ημέρα"
"Να θυμάσαι πως το να μην παίρνεις αυτό που θέλεις, είναι συχνά ένα θαυμάσιο 'χτύπημα της τύχης'"
"Καθένας μπορεί εύκολα να βλάψει κάποιον, όμως δε μπορούν όλοι να κάνουν καλό για κάποιον"

"Σε μια δημοκρατία, οι φτωχοί θα είχαν περισσότερη δύναμη από τους πλούσιους, επειδή οι πρώτοι είναι περισσότεροι και η θέληση της πλειοψηφίας θα υπερίσχυε"
  "Αν θέλεις οι άλλοι να είναι χαρούμενοι, άσκησε τη συμπόνια. Αν θέλεις εσύ να είσαι χαρούμενος, άσκησε τη συμπόνια"

"Το μυστικό της υγείας για το νου και το σώμα δεν έγκειται στο να πενθούμε για το παρελθόν, να ανησυχούμε για το μέλλον η να αναμένουμε προβλήματα, αλλά να ζούμε το παρόν με σοφία και ζέση"

"Δεν υπάρχει ανάγκη για ναούς, δεν υπάρχει ανάγκη για περίπλοκες φιλοσοφίες. Ο εγκέφαλος και η καρδιά μου είναι οι ναοί μου, η καλοσύνη είναι η φιλοσοφία μου"
Σωκράτης   
"Η Μουσική είναι ένα ηθικό δίκαιο. Δίνει ψυχή στο σύμπαν, φτερά στο νου, πτήση στη φαντασία, και γοητεία και ευθυμία στη ζωή και τα πάντα"
"Οι καλοί άνθρωποι δε χρειάζονται νόμους που να τους υποδεικνύουν πως να συμπεριφέρονται υπεύθυνα, ενώ οι κακοί άνθρωποι θα βρουν τρόπους να χρησιμοποιήσουν τους νόμους προς όφελός τους"
"Εκείνος που διαπράττει αδικία βλάπτει περισσότερο τον εαυτό του από ότι εκείνον που θα την υποστεί"

"Πως μπορείς να αποδείξεις αν αυτή τη στιγμή κοιμόμαστε και όλες μας οι σκέψεις είναι ένα όνειρο, η αν είμαστε ξύπνιοι και επικοινωνούμε σε κατάσταση ξύπνιου?"

"Ποτέ δε γνώρισα κάποιον μαθηματικό που να μπορούσε να σκεφτεί λογικά"

"Για να χαίρει κανείς καλής υγείας, για να φέρει πραγματική ευτυχία στην οικογένειά του, για να φέρει γαλήνη στους άλλους, πρέπει πρώτα να πειθαρχήσει και να μπορέσει να ελέγξει τον ίδιο του το νου. Εάν ένας άνθρωπος μπορεί να ελέγχει το νου του, μπορεί να βρει τον δρόμο προς τη Φώτιση και τότε όλη η σοφία, όλες οι αρετές θα γίνουν κτήμα του"
"Οφείλουμε να πετάξουμε μακριά από τη γη, στον ουρανό, και το να πετάξουμε μακριά είναι να γίνουμε όπως ο Θεός, όσο αυτό είναι δυνατό, και το να γίνουμε όπως ο Θεός είναι να γίνουμε αγνοί, δίκαιοι και σοφοί"
"Εκεί όπου η άγνοια είναι κύριός μας, δεν υπάρχει πιθανότητα για πραγματική ειρήνη"
"Άγνοια, η ρίζα και το στέμμα κάθε κακού"

"Μουσική είναι η κίνηση του ήχου να φτάσει την ψυχή και να της δείξει την αρετή"

"Δεν υπάρχει τίποτα στις υποθέσεις των ανθρώπων για το οποίο αξίζει να αγχώνεσαι"

"Η φιλοσοφία ξεκινάει με την αναζήτηση"

"Η φιλοσοφία είναι η ανώτερη μουσική"

"Η σοφία είναι η επιστήμη όλων των επιστημών"
 
"Τότε είναι που αναδύεται ένας τύραννος, όταν εμφανίζεται αρχικά ως προστάτης"
 
"Η πρώτη και μεγαλύτερη νίκη είναι να κατακτήσεις τον εαυτό σου. Το να σε έχει κατακτήσει ο εαυτός σου είναι από όλα το πιο επαίσχυντο και άθλιο"
Αριστοτέλης   
"Μία από τις επιπτώσεις του να αρνείσαι να συμμετάσχεις στα πολιτικά ζητήματα, είναι ότι καταλήγεις να κυβερνάσαι από κατώτερους"
"Οι σοφοί άνθρωποι μιλούν επειδή έχουν κάτι να πουν, οι ανόητοι επειδή πρέπει να πουν κάτι"

"Ένας έντιμος άνθρωπος παραμένει πάντοτε παιδί"

"Η αληθινή σοφία έρχεται στον καθένα μας όταν συνειδητοποιήσουμε πόσο λίγα κατανοούμε για τη ζωή, τους εαυτούς μας και τον κόσμο γύρω μας"

"Το μίσος δε νικιέται με μίσος σε καμία περίπτωση. Το μίσος νικιέται με Αγάπη. Αυτός είναι αμετάβλητος νόμος"
"Οι ανάξιοι ζουν μονάχα για να τρώνε και να πίνουν ενώ οι άξιοι τρώνε και πίνουν για να ζουν"

"Χιλιάδες κεριά μπορούν να αναφτούν από μονάχα ένα κερί και η ζωή αυτού του κεριού δε θα μικρύνει. Η ευτυχία ποτέ δε μειώνεται με το να τη μοιράζεσαι"

 

Μαχάτμα Γκάντι

"Τα 7 σφάλματα του κόσμου"

Πλούτος δίχως μόχθο

Ηδονή δίχως συνείδηση

Γνώση δίχως χαρακτήρα

Εμπόριο δίχως ηθική

Επιστήμη δίχως ανθρωπιά

Λατρεία δίχως θυσία

Πολιτική δίχως αρχές

 

http://www.cosmos11.com/languages/greek/gr_quotes.htm

Τρίτη, 21 Αυγούστου 2012

Επιστημονικές Εταιρείες και Ινστιτούτα

Επιστημονικές Εταιρείες και Ινστιτούτα:

Ackerman Institute www.ackerman.org
American Association for Marriage and Family Therapy (AAMFT) www.aamft.org
American Family Therapy Academy www.afta.org
American Psychiatric Association www.psych.org
American Psychological Association www.apa.org
American Psychotherapy Association www.americanpsychotherapy.com
Association for Family Therapy and Systemic Practice in the U.K. www.aft.org.uk
British Association for Counselling and Psychotherapy www.bac.co.uk
British Psychological Association www.bps.org.uk
European Association for Psychotherapy (EAP) www.psychother.com/eap
Collaborative Family Healthcare Coalition www.CFHCC.org
 E F T A - European Family Therapy Association
 
 Συστημική Εταιρεία Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ)
http://www.systemic-association-ng.gr/Kaloselthate.html
 Ελληνική Εταιρεία Συστημικής Σκέψης και Ψυχοθεραπείας Οικογένειας (ΕΕΣΣΚΕΨΟ)      http://www.hestafta.org/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=143

 Ελληνική Εταιρεία Συστημικής Θεραπείας (ΕΛ.Ε.ΣΥ.Θ.)
 Ελληνικη εταιρεια θεραπευτων οικογενειας και ζευγους 
http://www.opc.gr/gr/article.asp?in=3&sub=17&id=613
 Εταιρεία Συστημικής Θεραπείας και Παρέμβασης  http://www.sosyti.gr/index.html

Επιστημονικά Περιοδικά:

Australian and New Zealand Journal of Family Therapy www.anzjft.com
Family Process www.familyprocess.org
Family, Systems & health www.FSH.org
International Journal of group psychotherapy www.guilford.com/periodicals/jngr.htm
Journal of Family Therapy www.blackwellpublishers.co.uk
Journal of Marriage and family Therapy www.aamft.org/resources/jmft_menu.htm
Journal of Systemic Therapies www.guilford.com/periodicals/jnst.htm
Psychotherapy Networker (πρώην Family Therapy Networker www.familytherapynetwork.com
Μετάλογος  http://www.metalogos-systemic-therapy-journal.gr/
(της ΣΕΒΕ)   http://www.systemic-association-ng.gr/Kaloselthate.html


Τετάρτη, 8 Αυγούστου 2012

Βιβλιογραφία για την Συστημική προσέγγιση και την Ψυχοθεραπεία



  • GENERAL SYSTEMS THEORY,
     Bertanlanffy,                                                                                                   

     l. Von., New York, Brazillev, 1967.

    Στο βιβλίο αυτό συγκεντρώνονται τα σημαντικότερα κείμενα του Ludwig von Bertalanffy's σχετικά με την συστημική θεωρία, επιλεγμένα και επεξεργασμένα έτσι ώστε να αναδείξουν την εξέλιξη της συστημικής θεωρίας αλλά και τη δυνατότητά της στην επίλυση προβλημάτων από διάφορα επιστημονικά πεδία, όπως η βιολογία, τα οικονομικά, η ψυχολογία κ.α.

  • ΤΑΞΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΟΣ,
    Prigogine Ilia - Stengers Isabelle,
    Εκδόσεις Κέδρος, 1992

    Βιβλίο -ορόσημο στο χώρο της επιστημονικής σκέψης, η "Τάξη μέσα από το χάος" αποτέλεσε το έναυσμα για την επανεξέταση της ίδιας της επιστήμης, των στόχων, των μεθόδων, της φιλοσοφίας και κοσμοθεωρίας της. Ο βραβευμένος με το Νόμπελ Χημείας 1977 Ίλυα Πριγκοζίν, σε συνεργασία με την Ιζαμπέλ Στέντζερς, αμφισβητώντας με πρωτότυπα επιχειρήματα το νευτονικό πρότυπο, καταδεικνύει ότι στο μεγαλύτερο μέρος της η πραγματικότητα χαρακτηρίζεται από αταξία, ανομοιότητα και μη γραμμικές σχέσεις. Συνεπώς, τα βιολογικά και τα κοινωνικά συστήματα είναι ανοιχτά και κάθε προσπάθεια να μελετηθούν με όρους μηχανιστικούς είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Η οξυδερκής όσο και προκλητική αυτή σκέψη επανατοποθετεί την επιστήμη και την ανθρωπότητα σ' έναν κόσμο αν-ισορροπίας, εξυπηρετώντας μια σπουδαία λειτουργία: "μας βοηθά" να δημιουργήσουμε νέα τάξη.

  • ΤΟ ΔΕΝΔΡΟ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ,
    Humberto Maturana και Francisco Varela, 
    Εκδόσεις Κάτοπτρο, 1992
    Το δέντρο της γνώσης
    Στο βιβλίο τους αυτό οι καθηγητές Maturana και Varela παρουσιάζουν μια ριζοσπαστική άποψη για τις ζωικές διαδικασίες με τις οποίες οι άνθρωποι αποκτούν γνώση του κόσμου που τους περιβάλλει. Με τη βοήθεια πλήθους εικόνων και παραδειγμάτων, υποστηρίζουν πως η γνώση αποτελεί μια ενεργό διαδικασία που έχει τις ρίζες της στη βιολογική μας δομή και με την οποία κυριολεκτικά δημιουργούμε τον κόσμο της εμπειρίας μας· εξετάζουν θέματα όπως η φύση της επιστημονικής εξήγησης, η οργάνωση των έμβιων όντων, η εξέλιξη, η γλώσσα και η ανάδυση της αυτοσυνείδησης.

  • ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ
    Salvador Minuchin
    Ελληνικά Γράμματα

    Το βιβλίο Οικογένειες και οικογενειακή θεραπεία είναι αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό έργο στο χώρο της οικογενειακής θεραπείας. Είναι ένα εγχειρίδιο ορόσημο, που θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό το έργο του δασκάλου της οικογενειακής θεραπείας και θεωρίας, αλλά και ένα εξαιρετικό βοήθημα για το σπουδαστή που εκπαιδεύεται στην οικογενειακή θεραπεία· ένα βιβλίο που θα τον ανταμείψει σε πολλά επίπεδα... Ο Minuchin σε αυτό το εύληπτο και συναρπαστικό βιβλίο έχει συνδέσει τις πιο περίπλοκες θεωρητικές προσεγγίσεις, παρουσιάζοντάς τες με ένα απλό και άμεσο τρόπο μέσα από τα διάφορα παραδείγματα που παραθέτει, επιτυγχάνοντας έτσι μια δημιουργική σύνθεση.

Το γενεόγραμμα είναι η απεικόνιση ενός οικογενειακού δέντρου, όπου αναγράφονται πληροφορίες σχετικά με τα μέλη της οικογένειας και τις σχέσεις τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών γενεών, έτσι όπως το αντιλαμβάνονται και το βιώνουν ένα ή περισσότερα μέλη της οικογένειας. Συνιστά λοιπόν, έναν χάρτη από τον οποίο ο ειδικός μπορεί ανά πάσα στιγμή να αντλήσει πληροφορίες σχετικά με την οικογένεια που χαρτογραφείται. Το γενεόγραμμα, μέσω της καταγραφής προσωπικών αφηγήσεων και της γενικότερης πληροφόρησης που παρέχει, δεν αποτελεί μόνο σημαντικό μέσο θεραπευτικής παρέμβασης στον τομέα της ψυχολογίας, αλλά είναι εξίσου χρήσιμο και στον χώρο της κοινωνικής ανθρωπολογίας και της κοινωνιολογίας.

Mέσα από μια αφήγηση συναρπαστική, η Χόφμαν ξετυλίγει μια ιστορία επιστημονική και συγχρόνως προσωπική και ερωτική, που μοιάζει με ιστορικό μυθιστόρημα, όπου ο λόγος της «ζωγραφισμένος με εικόνες» καταφέρνει να μεταπλάθει το επιστημονικό σε τρυφερή σχέση με τον αναγνώστη. Το βιβλίο περιγράφει την εξέλιξη της οικογενειακής θεραπείας, από τις απαρχές της, στα μέσα του εικοστού αιώνα, μέχρι τον καιρό της συγγραφής του. Η συγγραφέας συγκροτεί και συνδέει νοηματικά και ιστορικά τις θεωρίες και τις πρακτικές μιας προσέγγισης που λειτούργησε ανατρεπτικά στον τομέα της ψυχοθεραπείας και της ψυχικής υγείας ευρύτερα, και που αποτελεί σήμερα ένα πλατιά διαδεδομένο και συνεχώς εξελισσόμενο πεδίο, ενώ σκιαγραφεί παράλληλα την προσωπική της πορεία μέσα σε αυτό. […] τα βιώματά της, άλλοτε αγωνιώδη και οδυνηρά, άλλοτε χαρούμενα και ανάλαφρα και άλλοτε με χιούμορ και αυτοσαρκασμό, […] συνυφαίνονται άρρηκτα με τα ιστορικά συμβάντα. […] Έτσι, το βιβλίο της δεν είναι απλώς η ιστορία της οικογενειακής θεραπείας, αλλά η μεταμοντέρνα εκδοχή της.


Η δημοσίευση του βιβλίου αυτού στα ελληνικά είναι ένα σημαντικό εκδοτικό γεγονός, αφού το παρόν αποτελεί βασικό έργο αναφοράς, έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες, και παρόλο που έχει γραφτεί αρκετά χρόνια πριν, παραμένει ένα διαχρονικό κείμενο, με αξιώματα που δύσκολα χάνουν την ισχύ τους. Τα οκτώ κεφάλαιά του συμπυκνώνουν με σαφή, πρωτότυπο, ζωντανό και κατανοητό τρόπο την πραγματολογική (συμπεριφορική) διάσταση της ανθρώπινης επικοινωνίας, καθώς και τις συνέπειές της στη συμπεριφορά και τις διαταραχές της. Συγκεκριμένα υποστηρίζεται η ύπαρξη ενός μη τυποποιημένου ακόμη κώδικα, του οποίου οι κανόνες παρατηρούνται στην επιτυχή επικοινωνία, αλλά παραβιάζονται στη διαταραγμένη. Δίνεται το πλαίσιο αναφοράς, εισάγονται οι βασικές έννοιες και διατυπώνονται τα κεντρικά αξιώματα της επικοινωνίας καθώς και οι ενδεχόμενες παθολογίες της. Στη συνέχεια η επικοινωνία τοποθετείται στο πλαίσιο της συστημικής θεωρίας και δίνονται συγκεκριμένα παραδείγματα, ενώ αμέσως μετά εξετάζονται οι συνέπειες του παραδόξου στη συμπεριφορά και περιγράφονται οι θεραπευτικές εφαρμογές του. Τέλος, διατυπώνονται στοχασμοί για την επικοινωνία του ανθρώπου με την πραγματικότητα υπό την ευρύτερη έννοια. Μια σημαντική προσθήκη στην ελληνόγλωσση βιβλιογραφία του πεδίου της επικοινωνίας.
Η αποδοτική λειτουργία των επιχειρήσεων αλλά και των πάσης φύσεως κοινωνικών δομών με εσωτερική οργάνωση και ιεραρχία αποτελεί θέμα μέγιστης σπουδαιότητας για τις μεταβιομηχανικές κοινωνικές του 2000.
Είναι φανερό ότι κάτι δεν πάει καλά με το σημερινό τρόπο λειτουργίας ιδρυμάτων και επιχειρήσεων. Ωστόσο υπάρχει ελπίδα και επιστημονική πρόταση για βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ μας. Ας προσεγγίσουμε σφαιρικά την έννοια πληροφορία ως μια «μυριάδα από μηνύματα», που παράγουν με τη σειρά τους απαντήσεις- διεγέρσεις προς τις πρωταρχικές τους πήγες.

Δύο αναγνωρισμένοι διεθνώς οικογενειακοί θεραπευτές, ο Αύγουστος Νάπιερ και Καρλ Χουίτεκερ, σας καλούν στο γραφείο τους για να παρακολουθήσετε τη θεραπευτική περιπέτεια Μπράις. Πρόκειται για μια συνηθισμένη οικογένεια που αποτελείται από τον πατέρα Ντέιβιντ, δικηγόρο, την Κάρολιν, νοικοκυρά, αποξενωμένη από τον άνδρα της, εξοργισμένη με τα παιδιά τους, την Κλώντια, επαναστατημένη έφηβο στα πρόθυρα της αυτοκτονίας, το νεαρό Ντόναλντ -«καλή η οικογένειά μου, δε λέω μόνο που …έχει τα χάλια της!»- και τη Λώρα, έξι χρονών, που καταλαβαίνει περισσότερα από τους μεγάλους.
Η οικογένεια σπαράζεται από ακατανόητες γι’ αυτή δυνάμεις, που μολαταύτα είναι πολύ συνηθισμένες και απειλούν με διάλυση πολλές οικογένειες σήμερα. Οι θεραπευτές συμβουλεύουν και καθοδηγούν για την ανακάλυψη του κρυμμένου εχθρού και την εξουδετέρωσή του. Και, συχνά, ύστερα από μερικές συγκλονιστικές σκηνές του οικογενειακού δράματος, κλείνουν για μια στιγμή την αυλαία, για να μας εξηγήσουν επιστημονικά, μα απλά, καταστάσεις, διεργασίες και αντιδράσεις, αλλά και τους λόγους για την ανεπάρκεια της παλιάς, καθιερωμένης ψυχαναλυτικής θεραπευτικής μεθόδου.

Το βασικό και προκλητικό μήνυμα του βιβλίου είναι ότι η οικογένεια, το φυτώριο και το καταφύγιό μας, που προσφέρει τα εφόδια και τις κατάλληλες συνθήκες για τη βιολογική και ψυχοκοινωνική επιβίωση και ανάπτυξη των μελών της, γίνεται ένας επικίνδυνος, βασανιστικός χώρος που αντί να δίνει χαρά, προστασία, υποστήριξη, κατανόηση και ζεστασιά, προκαλεί συναισθήματα θυμού, ενοχών, και συχνά αβάσταχτου πόνου. Ο τίτλος της αγγλικής έκδοσης “Families and How to Survive Them” (Οικογένειες και πώς να επιβιώνετε μέσα σ’αυτές) συμπυκνώνει αυτήν την αγωνία που κατατρέχει το σύγχρονο άνθρωπο, ο οποίος έχει αρχίσει πια να συνειδητοποιεί ότι για να γλιτώσει από τους μύριους κινδύνους μέσα στην ταραγμένη θάλασσα των οικογενειακών σχέσεων χρειάζεται να κατανοήσει τη θέση και το ρόλο του στο πλέγμα των οικογενειακών σχέσεων, να αποδεχθεί τόσο τα δικά του συναισθήματα όσο και των άλλων, να μάθει να τα εκφράζει και να τα ελέγχει για να ξεφύγει από τις σειρήνες, τους Λαιστρυγόνες και τους κύκλωπες της σύγχρονης οδύσσειας που λέγεται οικογένεια.

Μετά την εξαιρετική επιτυχία παγκοσμίως του βιβλίου τους «Οικογένεια η Σύγχρονη Οδύσσεια» ο Robin Skynner και ο John Cleese επεκτείνουν την έρευνά τους με ένα άλλο πρωτότυπο και συναρπαστικό έργο τη «Ζωή, η Σύγχρονη Οδύσσεια». Στο πολύ ενδιαφέρον αυτό βιβλίο, οι συγγραφείς εξετάζουν τι είναι πραγματικά υγιής συμπεριφορά εφαρμόζοντας τις αρχές της σύγχρονης έρευνας πάνω σε ποικίλους τομείς όπως τα οικονομικά, η διοίκηση επιχειρήσεων, η θρησκεία, η ψυχιατρική, οι κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες. Το βιβλίο γραμμένο με τη μορφή διαλόγου μεταξύ των δύο συγγραφέων, είναι εύστοχο, ζωντανό και χιουμοριστικό. Η θεματολογία του προχωρεί πέρα από τη μελέτη του οικογενειακού κύκλου και καλύπτει τις σχέσεις που αναπτύσσονται έξω απ' αυτόν καθώς και τις επιρροές και αλληλεπιδράσεις, ανάμεσα στα μέλη των κοινωνικών ομάδων.
Ο Dr. Napier στο ιδιαιτέρως εύγλωτο νέο βιβλίο του θέτει ένα ζωτικής σημασίας ερώτημα. Ποιες εσωτερικές δυνάμεις εμποδίζουν τόσο τους άντρες όσο και τις γυναίκες να πραγματοποιούν μια συζυγική σχέση που να χαρακτηρίζεται ταυτόχρονα από οικειότητα και ισοτιμία; Η επιλογή συντρόφου, οι κρίσεις που είναι κοινές σε όλους τους γάμους, ο πανικός πριν από τον γάμο, τα δύσκολα πρώτα χρόνια η γέννηση των παιδιών, η αναγνώρισή τους από το σπίτι. Ο Dr. Napier εξηγεί τους πολλούς διαφορετικούς τρόπους μέσω των οποίων οι ασυνείδητες συγκρούσεις της παιδικής μας ηλικίας είναι δυνατόν να εισβάλουν στην καθημερινή μας ζωή και να φορτίσουν τα καθημερινά με την αντήχησή τους. Από αυτό το γοητευτικό ταξίδι στο επίκεντρο της συζυγικής σχέσης μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε τις εσωτερικές δυνάμεις που μας δείχνουν το δρόμο προς την αλλαγή.

Πιστή στην πεποίθησή της ότι τα συγκροτημένα άτομα προέρχονται από αρμονικές και συγκροτημένες οικογένειες, η κορυφαία στο χώρο της οικογενειακής ψυχοθεραπείας Αμερικανίδα Βιρτζίνια Σατίρ εξηγεί στο βιβλίο αυτό την άρρηκτη σχέση ανάμεσα στην οικογενειακή ζωή και στο χαρακτήρα που διαμορφώνει μεγαλώνοντας κάθε παιδί.
Η συγγραφέας, με σαφή και κατανοητό τρόπο, εξετάζει βασικά θέματα της διάπλασης του ατόμου, των διαπροσωπικών σχέσεων και του κύκλου της ζωής (Αυτοεκτίμηση, Μορφές Επικοινωνίας, Οργάνωση της οικογένειας, Οικογένεια και κοινωνία, κ.ά.), ενώ σκιαγραφεί τα βασικά χαρακτηριστικά της οικογένειας του μέλλοντος.
Καρπός πολύχρονης εμπειρίας και έρευνας στο χώρο της οικογενειακής θεραπείας, το "Πλάθοντας ανθρώπους", από το 1972 που πρωτοκυκλοφόρησε, έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από δώδεκα γλώσσες.

Ο Σέπαρντ Ντέιβιντ Γκέλλερτ είναι διάσημος σ’ όλο τον κόσμο ψυχοθεραπευτής, που πάρα πολλές μελέτες του για την οικογενειακή θεραπεία, τη μελαγχολία, τους πονοκεφάλους, τις φοβίες, τα όνειρα κ. ά., έχουν δημοσιευτεί στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες.
Το βιβλίο του «Όμοιος ομοίω…ζευγαρώνει» επήγασε από την επαγγελματική του διεισδυτικότητα και την πείρα που απόκτησε στη δουλειά του με άτομα, ομάδες ζευγάρια και οικογένειες. Με σοφία, αλλά και με τρόπο απλό και χιουμοριστικό και με ατελείωτη ποικιλία παραδειγμάτων από τη ζωή και από τα ιστορικά των ασθενών του, παρουσιάζει και αναλύει τα δυσλειτουργικά πλέγματα αντιδράσεων, όπου ο καθένας μας μπορεί να βρεθεί παγιδευμένος.

Ο άνδρας μαθαίνει τι σημαίνει ανδρισμός πρωτίστως από τον πατέρα του. Αλλά γενεές ολόκληρες αγοριών, με πατέρες που δεν τους προσφέρουν αποδοχή και στοργή, μεγαλώνουν με πρότυπο υπερβολικούς και παραφουσκωμένους μύθους για τον ανδρισμό. Έχοντας την έμμονη ιδέα να γίνουν "πραγματικοί άνδρες", γίνονται υπεραρσενικοί, υπεραναπληρώνοντας μονίμως την έλλειψη ενός αληθινού μοντέλου για το ρόλο του άνδρα. Έτσι, το πιθανότερο είναι πως θα καταλήξουν ανίκανοι για μιαν αρμονική οικογενειακή ζωή.

Έχει επικρατήσει η άποψη ότι οι άνδρες δυσκολεύονται να εμπλακούν σε ψυχοθεραπευτική διαδικασία, ότι αντιστέκονται, δεν συνεργάζονται και δεν έχουν συναισθήματα. Από τα ελάχιστα διαθέσιμα βιβλία που εξειδικεύονται στα ανδρικά ζητήματα φαίνεται να απουσιάζει ένα κεντρικός θεωρητικός στόχος. Τα βιβλία αυτά συνήθως έχουν έντονο ψυχαναλυτικό προσανατολισμό ή απλά δεν παρέχουν τις κατευθυντήριες αρχές που θα επιτρέψουν στον ειδικό να δουλέψει με τους άνδρες. Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια μοναδική και επίκαιρη έκδοση που έρχεται να καλύψει ένα σημαντικό κενό στη σχετική βιβλιογραφία, καθώς εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η αλλαγή είναι συχνά τόσο δύσκολη για έναν άνδρα. Παρέχει αναλυτικές κατευθυντήριες αρχές που βοηθούν τους άνδρες να φέρουν και να διατηρήσουν την αλλαγή στην προσωπική, οικογενειακή και την επαγγελματική ζωή τους.

  • ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ,
    Χάρις Κατάκη ,
    Εκδόσεις Κέδρος
Σ’ αυτό το βιβλίο γίνεται προσπάθεια να εξηγηθεί η χαοτική ενδοοικογενειακή συναλλαγή με βάση τα αλληλοσυγκρουόμενα πρότυπα ζωής που μπερδεύονται μέσα μας καθώς η κοινωνία μας περνάει αστραπιαία από το παραδοσιακό στο μετανεωτερικό στάδιο εξέλιξης.
«Τα άτομα δυσκολεύονται να τοποθετήσουν τον εαυτό τους απέναντι στις αντιφατικές αντιλήψεις που συνυπάρχουν στο περιβάλλον τους. Οι εσωτερικές συγκρούσεις διοχετεύονται αναπόφευκτα στη συναλλαγή με τους άλλους και δημιουργούνται εμπλοκές στην επικοινωνία. Οι διαπροσωπικές συγκρούσεις αυξάνουν την εσωτερική σύγχυση και ο φαύλος κύκλος διαιωνίζεται… Η κρίση που συγκλονίζει σήμερα τις ελληνικές οικογένειες άμεσα με τις αντιλήψεις που έχουμε για το ρόλο μας ως αντρών, γυναικών, συζύγων, παιδιών, συγγενών».

Μερικά μόλις βήματα από το ορόσημο του 2000, εφοδιασμένοι με μια αλήθεια που τοποθετεί την ευθύνη για το μέλλον στα χέρια μας, συνειδητοποιούμε ότι δεν υπάρχουν αναλλοίωτες, a priori αντικειμενικές αλήθειες που καθορίζουν τη μοίρα μας, αλλά μόνο οι εναλλασσόμενες και συνεχώς αναθεωρούμενες αντιλήψεις και πεποιθήσεις που εμείς οι ίδιοι κατασκευάζουμε, στη συνέχεια τις απορρίπτουμε και τις αναδημιουργούμε μέσα από βιωμένες εμπειρίες.
Το αγωνιώδες ψάξιμο σιγά-σιγά κορυφώνεται καθώς διαισθανόμαστε ότι στα γνώριμα μονοπάτια δεν θα βρούμε το χάρτη και την πυξίδα που απεγνωσμένα αναζητάμε. Διαισθανόμαστε ότι τα προβλήματα, τα συμπτώματα –σωματικά, ψυχολογικά και κοινωνικά- δεν οφείλονται σε δική μας ανικανότητα, ατυχία ή κάποιου είδους περιστασιακή εμπλοκή, αλλά αποτελούν μέρος της γενικότερης ασάφειας που επικρατεί.
Διαισθανόμαστε ότι είναι πλέον θέμα επιβίωσης να βρούμε τρόπο να καλλιεργήσουμε τον εσωτερικό μας κόσμο, για να κατανοούμε τι γίνεται μέσα μας και γύρω μας, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να ενεργούμε αποτελεσματικά και κυρίως να αισθανόμαστε ότι η ζωή έχει νόημα.

Αναφέρεται στην εφαρμογή της συστημικής επιστήμης και προ­σέγγισης στην Ψυχιατρική και απο­τελεί ένα επιπλέον βήμα στην α­παρτίωση και σύνθεση της βιολο­γικής, της ψυχολογικής και της κοι­νωνικής προσέγγισης στην ψυχια­τρική αξιολόγηση και θεραπεία. Το βιβλίο απευθύνεται σε ένα ευρύ φάσμα επιστημόνων, όπως για­τρούς, βιολό­γους, ψυχολόγους, τους ασχολούμενους με την τεχνητή νοη­μοσύνη, ψυχιάτρους, επαγγελ­ματίες ψυχικής υγείας και βέβαια τους συστη­μικούς θεραπευτές και επι­στήμονες.

Η σιωπηλή γλώσσα έκφρασης των συναισθημάτων, η οποία περιλαμβάνει τη γλώσσα τους σώματος, τα μη λεκτικά στοιχεία του λόγου, όπως και τα μηνύματα που εκπέμπονται από το προσωπικό περιβάλλον, αποτελεί την πλέον αρχέγονη, ισχυρή και οικουμενική μορφή επικοινωνίας, ειδικά στις συναισθηματικά φορτισμένες καταστάσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από την αισθητή εξασθένηση του συνειδητού ελέγχου. Η επαρκής κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση του μη λεκτικού συστήματος επικοινωνίας αποτελεί την ασφαλέστερη προς τα αληθινά συναισθήματα και προς την ψυχή του ανθρώπου, και επομένως η ευαισθητοποίηση και η επιστημονική ενημέρωση στον τομέα της μη λεκτικής επικοινωνίας αποτελεί επιτακτική ανάγκη για όλους τους λειτουργούς της ψυχικής υγείας και για όσους ενδιαφέρονται και ερευνούν τα μυστικά της ανθρώπινης φύσης.

  • Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
    Επιμέλεια: Παναγιώτης Δ. Ασημάκης
    Εκδότης: Ασημάκης
Στο βιβλίο παρουσιάζεται μία επισκόπηση 14 εκπαιδευτικών προσεγγίσεων όπως εφαρμόζονται στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, οργανωτικά μέλη της Εθνικής Εταιρείας Ψυχοθεραπείας Ελλάδος (Ε.Ε.Ψ.Ε)
Παρουσιάζονται οι προσεγγίσεις και οι αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί:
ΟΜΑΔΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ Ιστιτούτο Ομαδικής Ανάλυσης Αθηνών
ΨΥΧΟΔΡΑΜΑ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ και ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Ανοικτό Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο
ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Αθηναϊκό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου
ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων
ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ Ινστιτούτο Ε.Ι.Ν.Α.
ΒΙΟΣΥΝΘΕΣΗ Ελληνικό Κέντρο Βιοσύνθεσης
ΠΡΟΣΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Κέντρο Εκπαίδευσης στην Προσωποκεντρική Προσέγγιση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ Κέντρο Τέχνης & Ψυχοθεραπείας
GESTALT ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Gestalt Foundation
FOCUSING ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Ελληνικό Κέντρο Focusing
ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ & ΠΑΙΓΝΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ Άθυρμα
ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΛΟΓΙΚΗ-ΥΠΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Ελληνική Εταιρεία Φαινομενολογικής-Υπαρξιακής Ανάλυσης & Ψυχοθεραπείας
ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Athens Synthesis Centre
Περιλαμβάνει επίσης:
Τα κριτήρια του Ευρωπαϊκού Πιστοποιητικού Ψυχοθεραπείας
Τους ιστοχώρους των οργανισμών εκπαίδευσης της Ε.Ε.Ψ.Ε.

Η αδικία που πληγώνει ανατρέχει στα επώδυνα βιώματα της παιδικής ηλικίας. Αναζητάει τους όρους και τις συνθήκες που την παράγουν στο οικογενειακό περιβάλλον. Καταγράφει τις προσδοκίες για την απάλειψή της, αλλά και τις επώδυνες ματαιώσεις στις συντροφικές σχέσεις. Επεξεργάζεται την εμφάνισή της στο εργασιακό περιβάλλον. Αναδεικνύει όμως τη δυνατότητα να μην ταυτιστεί η μοίρα του ανθρώπου με τα τραύματά του, γιατί κάτι τέτοιο θα οριζόταν ως μοιραία παράδοση στην κατάθλιψη.
Η αδικία που πληγώνει είναι μια κίνηση απεγκλωβισμού από τις μονοδιάστατες κατανοήσεις των κλινικών διαγνώσεων. Είναι μια αισιόδοξη θέαση, απόρροια μακρόχρονης κλινικής εργασίας με ανθρώπους που με αγωνία εμπιστεύτηκαν τα μυστικά της ψυχής τους στον θεραπευτή και την ίδια στιγμή που τούς κυριαρχούσε ο φόβος για την κλινική ματιά του, εκείνη ακριβώς τη στιγμή προκαλούσαν την απεριόριστη εκτίμησή του



http://www.elesyth.gr/%CE%97%CE%A3%CF%85%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CE%98%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%AF%CE%B1/%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1/tabid/632/Default.aspx

Δευτέρα, 6 Αυγούστου 2012

Η δύναμη της θέλησης:Oscar Pistorius


Ως «πρωτοφανές φαινόμενο» χαρακτηρίζεται ο Όσκαρ Πιστόριους. Ο 24χρονος παραολυμπιονίκης, που χθες κατάφερε να «λυγίσει» όλο το γήπεδο, αφού έτρεξε με τα δυο του τεχνητά πόδια, και τερμάτισε δεύτερος, στον ημιτελικό των 400 μέτρων ανδρών, παίρνοντας το εισιτήριο για τα ημιτελικά, και ανταγωνιζόμενος στα ίσα, τα μεγαθήρια του παγκόσμιου στίβου.

Όσο συγκλονιστικός είναι όμως ο άθλος του, άλλο τόσο συγκλονιστική είναι και η ιστορία ζωή του, που τον έκανε αυτό που είναι σήμερα.

Διαβάστε και θα καταλάβετε:

Ο Όσκαρ Πιστόριους γεννήθηκε στις 22 Νοεμβρίου του 1986 στη Νότια Αφρική.

Πέρασε πολύ δύσκολα παιδικά χρόνια. Από τη μέρα που ήρθε στον κόσμο αντιμετώπιζε σοβαρά κινητικά προβλήματα, εξαιτίας του ότι δε διέθετε περόνη στα δυο του πόδια αλλά μόνο μια ινώδη ζώνη που ανάγκασε τους γιατρούς να τα ακρωτηριάσουν λίγο κάτω από το γόνατο, μόλις στην ηλικία των 11 μηνών. Ο Πιστόριους, σε αντίθεση με πολλά παιδιά της ηλικίας του, αντιμετώπισε εξαρχής με ρεαλισμό, ομοψυχία και ωριμότητα το ανατομικό του πρόβλημα, το οποίο δεν τον πτόησε αλλά τον παρακίνησε να ασχοληθεί με τον αθλητισμό από πολύ μικρή, μάλιστα, ηλικία.
Από τα 11 του χρόνια ασχολείται ενεργά με τον αθλητισμό, ενώ το 2004 κάνει και την παρθενική του εμφάνιση στους Παραολυμπιακούς της Αθήνας.

Όλος ο πλανήτης, μιλά για τις επιδόσεις του. Από το 2005 μέχρι και το 2007, ο “Blade Runner”, κατακτά χρυσά μετάλλια, σχεδόν σε όλες τις διοργανώσεις που συμμετέχει, συντρίβοντας παράλληλα τα δικά του παγκόσμια ρεκόρ της προηγούμενης χρονιάς.

Τότε είναι που αποφασίζει πως θα πρέπει να δοκιμάσει την τύχη του σε διεθνείς αγώνες στίβου για άτομα χωρίς αναπηρία, έχοντας ως αντιπάλους του μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου.

Οι εντυπωσιακοί χρόνοι που πραγματοποιεί, ξεσηκώνουν θύελλα αντιδράσεων στους κύκλους του κλασικού αθλητισμού, με πολλούς να υποστηρίζουν πως τα τεχνητά του μέλη , τα οποία είναι κατασκευασμένα από ανθρακονήματα και χρησιμοποιεί ο Πιστόριους για να τρέχει, του προσφέρουν μεγαλύτερο διασκελισμό, επομένως και μεγαλύτερο πλεονέκτημα έναντι των συναθλητών του.

Δεν διστάζουν δε, να τα χαρακτηρίσουν και ως ένα είδος… «ντοπαρίσματος»!

Φανερά προσβεβλημένος, ο 25χρονος Πιστόριους,  δε διστάζει να προσφύγει στο Διεθνές Αθλητικό Δικαστήριο (CAS), απ΄όπου και βγαίνει τελικά νικητής.

Η αθλητική του σταδιοδρομία συνεχίζεται, με τα μετάλλια να μην σταματάνε.

Μέχρι χθες, που ο Όσκαρ ή αλλιώς… «Blade Runner» όπως τον αποκαλούν, κατάφερε ν΄αποδείξει το μεγαλείο ψυχής του στο μέγιστο.

Τον αγώνα, παρακολούθησε ο πατέρας του, Χένκε Πιστόριους, σε καφετέρια του Γιοχάνεσμπουργκ. Μετά τη νίκη του γιου του, δήλωσε φανερά συγκινημένος:

«Το να βρίσκεσαι στην κορυφή, εκεί που πάλεψες, που ονειρεύτηκες και που έλπιζες ν΄ανέβεις είναι υπέροχο συναίσθημα. Νιώθω περήφανος γι΄αυτόν!»

Όσο για το ποιο είναι το «γούρι» του Όσκαρ πριν από κάθε αγώνα;

Η προσευχή προς την μητέρα του, που έφυγε από τη ζωή πριν 11 χρόνια!


http://www.madata.gr/athletic/olympic-2012/214143.html

Τετάρτη, 1 Αυγούστου 2012

Πως πρέπει να είναι ο δάσκαλος

«Έφυγε ο δάσκαλος της καρδιάς» Χρίστος Τσολάκης

Πλήθος κόσμου παραβρέθηκε στην κηδεία του και αποχαιρέτισε τον ομότιμο καθηγητή νεοελληνικής γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.




Ως «δάσκαλο της καρδιάς», έννοια την οποία υπηρέτησε με αγάπη, αφοσίωση και σεβασμό σε όλη του τη ζωή και την επαγγελματική του πορεία, αποχαιρέτισε τον ομότιμο καθηγητή νεοελληνικής γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Χρίστο Τσολάκη, πλήθος κόσμου που παραβρέθηκε στην κηδεία του.Η εξόδιος ακολουθία εψάλη στις 11.00 από εκπρόσωπο του μητροπολίτη Άνθιμου, από τον Ιερό Ναό της Του Θεού Σοφίας, παρουσία των οικείων του, συγγενών, φίλων, συνεργατών, μαθητών του, εκπροσώπων της εκπαιδευτικής κοινότητας, των τοπικών αρχών και του δημοσιογραφικού και πολιτικού κόσμου. Στη συνέχεια, οι παρευρισκόμενοι με ένα θερμό χειροκρότημα και συγκίνηση συνόδευσαν τον ομότιμο καθηγητή νεοελληνικής γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στην τελευταία του κατοικία στα κοιμητήρια «Αναστάσεως του Κυρίου» στη Θέρμη.
«Μας έμαθες να μην υποτιμούμε τα απλά πράγματα, γιατί σε αυτά βρίσκεται η σοφία» ανέφερε στον επικήδειό του, εκπροσωπώντας το ΑΠΘ, ο αναπληρωτής πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής, Αλέξανδρος Γαρυφάλλου, και αναφέρθηκε στο πάθος του Δασκάλου Χρίστου Τσολάκη για την ελληνική γλώσσα και την παιδεία, ως καλλιέργεια της ψυχής, αλλά και στην αγάπη και υπευθυνότητά του για την διδασκαλία των παιδιών, για την οποία υποστήριζε: «το μυαλό του παιδιού δεν είναι δοχείο για το γεμίσεις μόνο με γνώση, αλλά σπίρτο που περιμένει να το ανάψεις».
Εκπρόσωπος της μητρόπολης Πιερίας - τόπος καταγωγής του Χρίστου Τσολάκη – ευχήθηκε το παράδειγμα της ζωής του να μείνει ζωντανό σε όλους και το έργο του να βρει άξιους συνεχιστές, ενώ εκπρόσωπος του Μουσείου Εκπαίδευσης Βέροιας, του οποίου ήταν ιδρυτής και πρόεδρος, πρότεινε να δοθεί τιμητικά το όνομά του στο φορέα.
Στην σημαντική προσφορά του Χρίστου Τσολάκη στο Ίδρυμα «Μανώλη Τριανταφυλλίδη», αλλά και στη συμβολή του στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1976, αναφέρθηκε εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών του ΑΠΘ.
Με ιδιαίτερη συγκίνηση απευθύνθηκαν για τελευταία φορά στον Δάσκαλό τους, οι παλιοί φοιτητές του, απόφοιτοι του Συλλόγου της Παιδαγωγικής του ΑΠΘ. «Θα μείνεις ζωντανός στις καρδιές μας, γιατί ήσουν δάσκαλος της καρδιάς, φωτεινός και με οράματα. Δεν αγάπησες τη δόξα και το χρήμα, αγωνίστηκες για την πραγματική παιδεία, συγκρούστηκες για αυτήν και αρνήθηκες θέσεις…Δίδασκες την πίστη στα ιδανικά, χωρίς συμβιβασμούς, με αγώνα. Άναψες την φλόγα της αγάπης για να γίνουμε καλοί δάσκαλοι…» είπαν.
Αποχαιρετισμό απηύθυναν, επίσης, εκπρόσωποι του Πειραματικού Σχολείου του ΑΠΘ, της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, και του Συλλόγου Αποφοίτων της Φιλοσοφικής του ΑΠΘ, της οποίας διετέλεσε πρόεδρος από το 1996. Στεφάνια κατέθεσαν, μεταξύ άλλων, ο δάσκαλός του και μεγάλος δάσκαλος των Γραμμάτων, ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, Εμμανουήλ Κριαράς, και η Ένωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ), της οποίας ήταν επίτιμο μέλος και συνεργάστηκε επί πολλά χρόνια με αφοσίωση για τη γλωσσική επιμόρφωση των δημοσιογράφων.
Βιογραφικό – Το έργο του
Ο Χρίστος Τσολάκης γεννήθηκε το 1935 στο εγκαταλειμμένο σήμερα χωριό της ορεινής Πιερίας Μόρνα (Σκοτεινά). Αποφοίτησε από το Γυμνάσιο Κατερίνης το 1952 ως αριστούχος και εισήχθη στη Φιλοσοφική σχολή του ΑΠΘ απ’ όπου αποφοίτησε το 1957 με δασκάλους τους: Εμμανουήλ Κριαρά, Απόστολο Βακαλόπουλο, Νικόλαο Ανδριώτη, Ιωάννη Κακριδή και Λίνο Πολίτη. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Κλασικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου Lund στη Σουηδία, όπου και δίδαξε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Υπηρέτησε στη γενική εκπαίδευση ως καθηγητής, σχολικός σύμβουλος και μετείχε στις επιτροπές που εργάστηκαν για την εισαγωγή και την καλλιέργεια της δημοτικής γλώσσας στην εκπαίδευση και στο δημόσιο βίο. Ήταν επικεφαλής των συγγραφικών ομάδων οι οποίες, με τη συνεργασία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, έγραψαν τα βιβλία «Νεοελληνική γλώσσα» για το γυμνάσιο και «Έκφραση - Έκθεση» για το λύκειο.
Ασχολήθηκε με θέματα γλώσσας, διδασκαλίας της γλώσσας και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, δίνοντας πλήθος διαλέξεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ είχε τιμηθεί πολλές φορές από ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια.
Υπήρξε ο ιδρυτής του Μουσείου Εκπαίδευσης και Παιδείας στη Βέροια, ενός πρωτοπόρου θεσμού που λειτουργεί υπό την αιγίδα του Δήμου Βέροιας σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.
Επί 12 συνεχή χρόνια (τη δεκαετία του ΄90) πραγματοποίησε σειρά εκπομπών στο ραδιοφωνικό σταθμό 9.58 της ΕΤ-3 με τίτλο «Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική» (κυκλοφορούν σε πέντε τόμους από τις εκδόσεις «Νησίδες») ενώ εκατοντάδες είναι οι δημοσιεύσεις του σε έντυπα, εκδόσεις και τον «Φιλόλογο» -το περιοδικό του ομότιτλου συλλόγου των αποφοίτων της Φιλοσοφικής σχολής του ΑΠΘ. Πέθανε χθες (30/7/2012) το πρωί σε ηλικία 77 ετών.
Πηγή: ΑΜΠΕ